יואב בהט

          אופני הרים 
                  

 

                      

 


דף הבית >> מידע למטיילים עצמאיים
 
בעמוד זה תוכלו למצוא את כל המידע הדרוש כדי לצאת לבד לטיול של יום ארוך, עמוק בשטח. איך לתכנן, מה לקחת, ומהי הדרך לבצע את תכניותיכם בצורה בטוחה.
כמובן שאין לראות במידע הניתן כאן המלצה למסלול מסויים או הזמנה לצאת לשטח.
 
תכנון מוקדם:
1.       הגדרת המסלול: יכולה להגיע ממקומות שונים – אתר מסלולים באינטרנט, המלצה מחברים, כתבה במגזינים, וכו'. הגדרת התוואי ונקודות התחלה וסיום. חשוב לבדוק מהי שעת השקיעה ביום הטיול, ומה מזג האוויר הצפוי בעונה (לא יורדים לים המלח ביולי... בטיול ליל ירח צריך לצאת בשלושת הלילות שלפני אמצע החודש, וכבר היו דברים מעולם)

2.       בשלב הזה פותחים מפה כדי להגיע לרזולוציה הרחבה ביותר, ומגדירים דרכי חילוץ וברירות מחדל, עם נקודות וזמני מילוט מהמסלול לכביש הקרוב. לדוגמה: במסלול ערד ים המלח בדצמבר אם לא מגיעים עד שעה 15:00 לדרך של שפת המצוק לא מנסים לרדת בשביל טכני שלוקח הרבה זמן אלא חותכים לאורך הדרך עד הכביש.
3.       תיאומים שונים: שטחי אש אם צריך, מנהלות,  הקפצות וכו'. בדיקה עדכנית של מזג האוויר הצפוי תתבצע יום- יומיים לפני מועד היציאה המתוכנן. בישראל בחורף למעט ימים סוערים במיוחד ניתן לצאת בכל מזג אוויר, בקיץ יש לרוכבים רבים נטייה למתוח לתוך העונה החמה, בעיקר ימי שרב של אביב מוקדם שהם חמים ויבשים במיוחד על אף שמדובר בחודש מרץ. בימים בהם לא ברור אם נסתדר יום שלם בשטח ראוי לשקול רכב גיבוי.
 
קרוב למועד הטיול:
  1. מכינים את האופניים. ההכנה יכולה להתבצע בחנות אך רובה יכול להתבצע בבית עם הכלים הבסיסיים ביותר. חשוב ביותר אם יש תקלה לטפל בה בצורה הטובה ביותר, גם אם המשמעות היא הגעה לחנות. חנויות אופניים עמוסות עבודה לקראת סוף השבוע, לכן חשוב לבצע שלב זה במרחק בטוח ממועד היציאה לטיול.
בדיקות חיוניות:
*     מצב כללי – חופשים בשלדה ובמזלג, יש להעיף מבט באזורי הריתוכים בשלדה שהם אזורים רגישים לסדקים. מעבר על ברגי המתלים והידוק קל.
*   גלגלים – חופש בצירי הגלגלים, שמיניות ומתח שפיצים, מצב הפריילוף (לסובב אותו קדימה. אם הוא מתחיל לסובב את הגלגל מיד הוא תקין. אם הוא זז יותר מסנטימטר קדימה הוא שחוק ויש להחליפו). מצב צמיגים – שחיקה, קרעים בדופן, ואבדן קוביות מחייבים החלפה.
*     חיזוק ברגים כללי – הברגים אותם יש לחזק – חיבור הפלטות לקראנק, בורג הידוק הקראנק, חיבור האוזן לשלדה, חיבור המעצורים לתושבותיהם והתושבות לשלדה, בורג הידוק האוכף למוט האוכף, הברגים המהדקים את הכידון לגזע (סטם).
*    שרשרת – לבדוק שאין חוליות משוחררות ושהשרשרת מסתובבת בלי קפיצות המעידות על חוליה תפוסה.
 
  1. רשימת ציוד אישי לטיול ארוך:
כלים וחלפים:
2 פנימיות
 2 כפות חליצה חזקות לצמיגים
טלאי לצמיג שפופרת משחת שיניים ישנה, נקייה וחתוכה
משאבה
5 אזיקונים
סט מפתחות אלן
חולץ שרשרת
חולץ קראנקים או אומי חליצה
פלייר מתקפל
מפתח שפיצים
מברשת שיניים להסרת גושי לכלוך
2 שפיצים + ניפלים
מפתח שבדי עד 2 ס"מ
בוקסה לקסטה
2 חוליות שרשרת + 2 פינים
ברגים: בורג ואום לפלטה, 2 ברגי חיבור לנעל, בורג לכיסא, בורג ארוך עם אום לצרות בלתי צפויות
משאבה לבולם אוויר
אוזן למעביר אחורי (לכל סוג אופנים אוזן אחרת)
כבל הילוכים וכבל מעצורים
בקבוקון שמן
מעביר אחורי
חבלי ניילון 4 מ"מ לגרירה, כ 4 מ'.
כללי:
ערכת עזרה ראשונה בסיסית
טלפון סלולרי
רשימת טלפונים לחירום
מים – ליטר לשעה וחצי, רצוי בשקיות
ביגוד בסיסי לשעות הערב (גם אם לא מתכננים לצאת מהשטח מאוחר)
גפרורים
נייר טואלט
פנס ראש
הכנת מזון:
ברכיבה ארוכה חשוב לאכול בתדירות גבוהה. אם מדובר ברכיבת סיבולת ארוכה יש להתארגן עם חטיף אנרגיה לכל שעת רכיבה, בנוסף יש לצרוך מזון "עבה" יותר, כמו כריכים, אחת ל 3 שעות בערך. כדאי להכין שקיות סגורות עם מנות של משקה איזוטוני, לצריכה החל מהשעה הרביעית לרכיבה מאומצת. ברכיבה יותר רגועה המשלבת הפסקות ארוכות יותר ניתן להסתפק בכריכים ופירות.
  1. היציאה לשטח:
יש להשאיר מסלול מדוייק בעורף, כולל זמני חזרה (נדיבים, שלא יחפשו אתכם ללא צורך), כולל טלפונים לחירום. רצוי שהדמות בעורף שמיודעת לגבי המסלול תהיה אדם המכיר את עולם הטיולים והרכיבה. בסיום הרכיבה יש להרגיע את המערכת ולהודיע שיצאתם מהשטח.
הימנעו מהתחייבות ליצירת קשר תוך כדי הרכיבה כדי לא ליצור לחץ מיותר במקרה שאין לכם אפשרות להרים קשר.
 
 
 

טלפון: 865 3370 052
דוא"ל: yoav.bahat@gmail.com 

לייבסיטי - בניית אתרים